Make a promise to live a lifetime in every heartbeat
Blog > Komentarze do wpisu
"Król Bollywoodu. Shah Rukh Khan" Anupama Chopra
Rarytas dla wszystkich wielbicieli kina.
- Mira Nair, reżyserka Monsunowego wesela i Imiennika

Obowiązkowa lektura dla wszystkich fanów Shah Rukh Khana.
- Emma Thompson, aktorka

Anu Chopra przedstawia decydujące momenty w życiu Shah Rukh Khana,
budując napięcie jak w najlepszych bollywoodzkich hitach.

- „Kirkus”



W ciągu piętnastu lat wystąpił w ponad pięćdziesięciu filmach, stając się bogiem nowych, imponujących Indii. Shah Rukh Khan od dzieciństwa kochał film. Po studiach grywał w teatrze i w telewizji, aż w końcu trafił do obracającego milionami biznesu filmowego – krainy fantastycznych snów, ale też mafijnych układów i brudnych pieniędzy.


Wkrótce stał się nie tylko jednym z najpopularniejszych aktorów Bollywoodu, ale także rozpoznawalną marką – twarzą nowego społeczeństwa nastawionego na konsumpcję, ucieleśnieniem aspiracji i sprzeczności skomplikowanej kultury nowych Indii. To on pokazał Hindusom, że metka nowoczesności nie jest w stanie osłabić ich indyjskiej tożsamości, że mogą pozostać wierni własnej tradycji i kulturze, czerpiąc jednocześnie pełną garścią z zachodniego stylu życia.

Shah Rukh Khan jest dziś ikoną bollywoodzkiego przemysłu filmowego i światową supergwiazdą otoczoną histeryczną miłością fanów. Książka Anupamy Chopry to pasjonująca opowieść o jego życiu oraz o fenomenie i kulisach barwnego świata Bollywoodu. To także historia kraju próbującego określić własną tożsamość i przemysłu filmowego, który zmienił oblicze współczesnych Indii.

Obszerny fragment książki tutaj

Książka jest całkiem przyjemna w odbiorze, przede wszystkim ze względu na szereg przytoczonych anegdot, ciekawych wydarzeń z życia Shahrukha Khana, a przy okazji ze świata filmowego. Każdy kto ma ochotę dowiedzieć się czegoś interesującego o Królu Khanie i indyjskim przemyśle filmowym w ogóle, śmiało może zapoznać się z tą lekturą.

Niestety mam pewne zastrzeżenia, co do polskiego przekładu, ponieważ nie będąc w żaden sposób znawczynią ani kina Bollywood, ani fachowcem w dziedzinie języka polskiego, wykryłam kilka nieścisłości i poważnych błędów. Poza literówkami i błędami w zapisie, najbardziej rażące błędy dotyczą stosowania rodzaju męskiego w odniesieniu do kobiet, przez co w niektórych fragmentach książki Farah Khan (reżyserka i choreografka), Divya Seth (przyjaciółka SRK) i Arundhati Roy (pisarka, autorka książki "Bóg rzeczy małych") z niewyjaśnionych powodów stają się mężczyznami.

Zdjęcie i tekst: www.proszynski.pl

sobota, 03 stycznia 2009, pheobe6

Polecane wpisy

  • „Życie Pi” Yann Martel

    Ranna zebra, orangutan, hiena cętkowana, szczur i tygrys bengalski…Taka menażeria to nie najlepsze towarzystwo w dryfującej po oceanie szalupie.Niestety s

  • Anuradha Roy "Pod dachem świata"

    W odciętym od świata miasteczku Ranikhet u podnóży Himalajów Maya,próbuje rozpocząć nowe życie i zapomnieć o osobistej tragedii. Uczy wmiejscowej szkole, a noca

  • Paulina Wilk "Lalki w ogniu. Opowieści z Indii"

    W swej reporterskiej książce „Lalki w ogniu” dziennikarka„Rzeczpospolitej” i podróżniczka Paulina Wilk daje czytelnikom zaskakującyobraz

Komentarze
2009/01/04 19:06:26
Czekałam właśnie na czyjąś recenzję tej książki xD i chyba sobie ją daruję, bo SRK nie należy do grona moich ulubionych aktorów;)
-
2009/01/04 19:55:17
przeczytałam książkę za jednym razem, całkiem ciekawa, ale rzeczywiście kłują w oczy pewne ewidentne błędy.. dla fanów SRK jednak lekura obowiązkowa.
-
2009/01/04 20:49:12
Nati - książka ta nie jest tylko o SRK. Opowiada ciekawie o przeszłości kina indyjskiego oraz ogólnie o historii Indii XX wieku, dlatego śmiało możesz rzucić na nią okiem;)

Iwed - zdecydowanie masz rację, jako fanka SRK dowiedziałam się z niej wielu interesujących rzeczy na jego temat. Nie znałam wcześniej historii jego sukcesu, a w książce została ona zwięźle opisana.