Make a promise to live a lifetime in every heartbeat
Blog > Komentarze do wpisu
"Król Bollywoodu. Shah Rukh Khan" Anupama Chopra
Rarytas dla wszystkich wielbicieli kina.
- Mira Nair, reżyserka Monsunowego wesela i Imiennika

Obowiązkowa lektura dla wszystkich fanów Shah Rukh Khana.
- Emma Thompson, aktorka

Anu Chopra przedstawia decydujące momenty w życiu Shah Rukh Khana,
budując napięcie jak w najlepszych bollywoodzkich hitach.

- „Kirkus”



W ciągu piętnastu lat wystąpił w ponad pięćdziesięciu filmach, stając się bogiem nowych, imponujących Indii. Shah Rukh Khan od dzieciństwa kochał film. Po studiach grywał w teatrze i w telewizji, aż w końcu trafił do obracającego milionami biznesu filmowego – krainy fantastycznych snów, ale też mafijnych układów i brudnych pieniędzy.


Wkrótce stał się nie tylko jednym z najpopularniejszych aktorów Bollywoodu, ale także rozpoznawalną marką – twarzą nowego społeczeństwa nastawionego na konsumpcję, ucieleśnieniem aspiracji i sprzeczności skomplikowanej kultury nowych Indii. To on pokazał Hindusom, że metka nowoczesności nie jest w stanie osłabić ich indyjskiej tożsamości, że mogą pozostać wierni własnej tradycji i kulturze, czerpiąc jednocześnie pełną garścią z zachodniego stylu życia.

Shah Rukh Khan jest dziś ikoną bollywoodzkiego przemysłu filmowego i światową supergwiazdą otoczoną histeryczną miłością fanów. Książka Anupamy Chopry to pasjonująca opowieść o jego życiu oraz o fenomenie i kulisach barwnego świata Bollywoodu. To także historia kraju próbującego określić własną tożsamość i przemysłu filmowego, który zmienił oblicze współczesnych Indii.

Obszerny fragment książki tutaj

Książka jest całkiem przyjemna w odbiorze, przede wszystkim ze względu na szereg przytoczonych anegdot, ciekawych wydarzeń z życia Shahrukha Khana, a przy okazji ze świata filmowego. Każdy kto ma ochotę dowiedzieć się czegoś interesującego o Królu Khanie i indyjskim przemyśle filmowym w ogóle, śmiało może zapoznać się z tą lekturą.

Niestety mam pewne zastrzeżenia, co do polskiego przekładu, ponieważ nie będąc w żaden sposób znawczynią ani kina Bollywood, ani fachowcem w dziedzinie języka polskiego, wykryłam kilka nieścisłości i poważnych błędów. Poza literówkami i błędami w zapisie, najbardziej rażące błędy dotyczą stosowania rodzaju męskiego w odniesieniu do kobiet, przez co w niektórych fragmentach książki Farah Khan (reżyserka i choreografka), Divya Seth (przyjaciółka SRK) i Arundhati Roy (pisarka, autorka książki "Bóg rzeczy małych") z niewyjaśnionych powodów stają się mężczyznami.

Zdjęcie i tekst: www.proszynski.pl

sobota, 03 stycznia 2009, pheobe6

Polecane wpisy

  • Salman Rushdie "Joseph Anton. Autobiografia"

    14 lutego 1989 roku, w dzień świętego Walentego, do Salmana Rushdiego zadzwoniła dziennikarka BBC z wiadomością, że autor został "skazany na śmierć" p

  • "Ostatni mieszkaniec" Aravind Adiga

    Mimo slumsów w pobliżu i hałasu nisko przelatujących samolotów, składające się z jednego domu osiedle Vishram A od pół wieku uchodzi za miejsce, gdzie żyje się

  • "Nieoswojona ziemia" Jhumpa Lahiri

    Osiem opowiadań obyczajowych, rozgrywających się w środowisku Bengalczyków rzuconych na amerykańską ziemię. Autorka analizuje ludzkie emocje, życiowe wybory i s

Komentarze
2009/01/04 19:06:26
Czekałam właśnie na czyjąś recenzję tej książki xD i chyba sobie ją daruję, bo SRK nie należy do grona moich ulubionych aktorów;)
-
2009/01/04 19:55:17
przeczytałam książkę za jednym razem, całkiem ciekawa, ale rzeczywiście kłują w oczy pewne ewidentne błędy.. dla fanów SRK jednak lekura obowiązkowa.
-
2009/01/04 20:49:12
Nati - książka ta nie jest tylko o SRK. Opowiada ciekawie o przeszłości kina indyjskiego oraz ogólnie o historii Indii XX wieku, dlatego śmiało możesz rzucić na nią okiem;)

Iwed - zdecydowanie masz rację, jako fanka SRK dowiedziałam się z niej wielu interesujących rzeczy na jego temat. Nie znałam wcześniej historii jego sukcesu, a w książce została ona zwięźle opisana.