Make a promise to live a lifetime in every heartbeat
piątek, 05 listopada 2010
Mira Nair

Mira Nair, urodzona 15 października 1957 roku w Rourkela, to indyjska reżyserka, scenarzystka i producentka filmowa w jednej osobie. Jest najmłodsza z trojga dzieci, ojciec jest urzędnikiem, a matka pracownikiem socjalnym. Naukę rozpoczęła w szkole z internatem przy klasztorze Loreto Convent Tara Hall w Shimli w stanie Himachal Pradesh. Studiowała socjologię na Uniwersytecie w Delhi, gdzie zaangażowała się w działalność politycznego teatru ulicznego. W 1976 roku, w wieku 19 lat, wyjechała do Stanów Zjednoczonych, by rozpocząć studia na Uniwersytecie Harvarda na kierunku socjologia. W czasie trwania studiów poznała swojego przyszłego męża, fotografa Mitcha Epsteina, oraz scenarzystkę Soonię Taraporevala.





Na początku swojej kariery, Mira wyreżyserowała cztery telewizyjne filmy dokumentalne. „India Cabaret” opowiadający o życiu striptizerek z bombajskich nocnych klubów, w 1986 roku otrzymał nagrodę Blue Ribbon na Amerykańskim Festiwalu Filmowym. Film „Salaam Bombay!” z 1988 roku był nominowany do Oscara w kategorii Najlepszy Film Nieanglojęzyczny. W 1991 stworzyła film „Mississippi Masala” z Denzelem Washingtonem, obraz nawiązujący do wydarzeń rozgrywających się w Ugandzie pod rządami Idi Amina. W następnych latach zrealizowała m.in. „Rodzinę Perezów” (1995) oraz telewizyjną „Moją własną ojczyznę” (1998). Z ciepłym przyjęciem spotkał się komediodramat „Monsunowe wesele” zrealizowany w 2001 i opowiadający o bogatej hinduskiej rodzinie przygotowującej się do ślubu córki. Za ten obraz otrzymała prestiżową nagrodę Złotego Lwa na Festiwalu w Wenecji.  W 2004 wyreżyserowała adaptację powieści Williama Thackeraya „Vanity Fair. Targowisko próżności” z Reese Witherspoon, a w 2006 roku zasłynęła kolejną adaptacją, powieści Jhumpy Lahiri pt. „Imiennik”, z Kalem Penem w roli głównej.


Mira Nair


Mieszka w Nowym Jorku, gdzie pracuje wraz z mężem, Mahmood Mamdani, jako wykładowca na Uniwersytecie Columbia. Poznali się w 1988 roku, kiedy wyjechała do Ugandy w celu przygotowania się do kręcenia Mississippi Masala. Mają jednego syna, Zohrana Mamdaniego, który urodził się w 1991 roku.

Dorobek:
2009 - Amelia
2008 - New York, I Love You Segment - "Kosher Vegetarian"
2007 -
Migration (AIDS Jaago)
2006 -
The Namesake
2004 -
Vanity Fair
2003 -
Still, The Children are Here
2002 - 11'9"01 September 11 (Segment - "India")
2002 -
Hysterical Blindness
2001 -
Monsoon Wedding
1998 - My Own Country 
1996 -
Kama Sutra: A Tale of Love
1995 -
The Perez Family
1993 -
The Day the Mercedes Became a Hat
1991 -
Mississippi Masala
1988 -
Salaam Bombay!
1987 -
Children Of A Desired Sex
1985 -
India Cabaret
1982 -
So Far From India
1979 - Jama Street Masjid Journal

Zdjęcia:
2.bp.blogspot.com, thephoenix.com

czwartek, 04 listopada 2010
Kama Sutra: A Tale of Love

Produkcja: Lydia Dean Pilcher
Reżyseria: Mira Nair
Scenariusz: Helena Kriel, Mira Nair
Muzyka: Mychael Danna
Obsada: Indira Varma, Sarita Choudhry,
Naveen Andrews, Rekha, Ramon Tikaram, Khalid Tyabji

Kama Sutra

Indie, wiek XVI. Na królewskim dworze wychowują się dwie dziewczyny: księżniczka Tara (Sarita Choudhry) i jej służąca Maya (Indira Varma). Maya zazdrości księżniczce pozycji społecznej i dobrobytu, natomiast Tara służącej powabu. W dniu ślubu księżniczki Maya, aby zemścić się na przyjaciółce z dzieciństwa, idzie do jej przyszłego męża Raja Singha (Naveen Andrews) i uwodzi go. Kiedy jej postępek wychodzi na jaw, zostaje wypędzona z dworu. Szukając swego miejsca w świecie, poznaje kamieniarza Jaia (Ramon Tikaram), w którym zakochuje się z wzajemnością oraz nauczycielkę Kamasutry i dawną kurtyzanę króla - Rasę Devi (Rekha), która przygarnia ją  pod swój dach. Czas mija, a Maya nie podejrzewa, że jej postępek z dnia ślubu Tary będzie miał kolejne konsekwencje. Okazuje się bowiem, że Raj wcale o niej nie zapomniał, co więcej popadł w swego rodzaju obsesję na jej punkcie.

"Kama Sutra: A Tale of Love" to kolejny dowód na to, że Mira Nair jest świetną reżyserką i ma niesamowity zmysł do tworzenia pięknych obrazów. Ten film to subtelny, wywarzony erotyk, ale bez cienia wulgarności. Śmiałe sceny erotyczne zostały nakręcone z wielkim smakiem, ładnie i naturalnie, a do tego bardzo zmysłowo. Produkcja ta dostarcza niezapomnianych wrażeń pod względem artystycznym, dzięki pięknym widokom, szerokiej gamie kolorów oraz nastrojowej muzyce. Wszystko ze sobą współgrała idealnie.




Szczególnie mocno ujęli mnie aktorzy, którzy sprawili, że uwierzyłam we wszystkie wzajemne zależności łączące głównych bohaterów. Zagrali bardzo realistycznie i przekonująco przedstawili świat wielkich władców, zwykłego ludu i ponętnych kurtyzan. Na wielkie uznanie zasłużyła Indira Varma, ponieważ jako odtwórczyni roli Mayi spisała się rewelacyjnie i nadała kształt całości.

Zdjęcia: bollywood.pl

środa, 03 listopada 2010
Aravind Adiga

Aravind Adiga urodził się 24 października 1974 roku w Madrasie, w południowych Indiach. Jego rodzice to Madhava i Usha Adiga. Dorastał w Mangalore. Studiował w Canara High School, a następnie w St. Aloysius High School. Po przeprowadzce do Sydney uczęszczał do James Ruse Agricultural High School. Studiował ponadto literaturę angielską na Columbia Collage, Columbia University w Nowym Jorku oraz w Magdalen Collage w Oksfordzie.

Adiga swoją karierę dziennikarska rozpoczął jako dziennikarz finansowy w "Financial Times".
W 2003 roku wrócił do Indii jako korespondent magazynu "Time" i wiele podróżował po Indiach, Nepalu, Bangladeszu i Sri Lance. Jego artykuły o polityce, biznesie i sztuce ukazują się m.in. w "Financial Times", "Time" i MSNBC.com.

Za swoją debiutancką powieść "Biały Tygrys" (sprzedano już prawa do jej ekranizacji) otrzymał nominację do Commonwealth Writers Prize oraz jako czwarty pisarz pochodzenia indyjskiego, po Salmanie Rushdiem, Arundhati Roy i Kiran Desai, otrzymał Nagrodę Bookera 2008. Obecnie mieszka w Bombaju
.

 


Dorobek literacki:
2008 - Między zabójstwami
2008 - Biały tygrys
Opowiadania:
2009 – The Elephant (The New Yorker)
2008 – Last Christmas in Bandra (The Times)
2008 – Smack (The Sunday Times)
2008 – The Sultan’s Battery (The Guardian)

"Między zabójstwami" Aravind Adiga

Współczesne Indie, fikcyjne miasteczko Kittur na południowo- zachodnim wybrzeżu, między Goa a Kalikatem. Autor, pełniący funkcję przewodnika, przedstawia czytelnikowi kolejne postacie i ich historie: muzułmańskiego chłopca, pracującego na stacji kolejowej, którego próbuje zwerbować islamski terrorysta; ucznia, który postanawia podłożyć bombę w szkole; księgarza aresztowanego za sprzedawanie zakazanych "Szatańskich wersetów"; niezamężną kobietę wysyłaną przez rodzinę do pracy w cudzych domach...


Jest to obraz indyjskiego miasta, a zarazem portret zbiorowy Hindusów w okresie zachodzących w państwie zmian. Typowemu dla autora poczuciu humoru towarzyszy nuta goryczy i krytyki systemu społecznego Indii, mocniejsza nawet niż w "Slumdogu" Vikasa Swarupa.



MIędzy zabójstwami


„Między zabójstwami” nie jest klasyczną powieścią. To właściwie zbiór dwunastu luźno ze sobą powiązanych opowiadań, których akcja rozgrywa się między tytułowymi zabójstwami dwojga indyjskich premierów: Indiry Ghandi w 1984 roku i Rajiva Gandhiego w 1991roku. Siedmiodniowy spacer po fikcyjnym mieście Kittur odsłania przed czytelnikiem ponury krajobraz współczesnych Indii. Autor zaprezentował jak funkcjonuje społeczeństwo kastowe, jak wielka przepaść dzieli bogaczy i biedaków, jak wygląda szybko rozwijające się miasto, w którym widoczne są również bieda i brak wiary w zmiany. Wszystko to tworzy obraz charakterystyczny dla całych Indii. Bohaterami oprowadzającymi nas po miasteczku są przede wszystkim ludzie ubodzy, niewykształceni, których życie jest pełne gorzkich rozczarowań i jak się okazuje nieosiągalnych marzeń o lepszej przyszłości.

Opis: nota wydawcy
Zdjęcie: swiatksiazki.pl

wtorek, 02 listopada 2010
The Darjeeling Limited, czyli Pociąg do Darjeeling

Reżyseria: Wes Anderson
Scenariusz: Wes Anderson, Roman Coppola, Jason Schwartzman
Obsada: Owen Wilson, Jason Schwartzman, Adrien Brody, Anjelica Huston, Waris Ahluwalia, Amara Karan, Natalie Portman (Part1), Irfan Khan, Bill Murray, Camila Rutherford



Pociąg do Darjeeling



Trzej bracia, Francis (Owen Wilson), Peter (Adrien Brody) i Jack (Jason Schwartzman), skłóceni ze sobą od roku, wyruszają pociągiem w podróż dookoła Indii, by odnaleźć siebie i odnowić zerwane rodzinne więzi. Ich "duchowa podróż" nie obędzie się bez niespodzianek, w których główne role odegrają tabletki przeciwbólowe, indyjski syrop na kaszel i gaz pieprzowy. Wkrótce cała trójka dociera na sam środek pustyni, gdzie jedenaście walizek, drukarka i maszyna do laminowania posłużą im jako wyjątkowy survivalowy ekwipunek. Od tej chwili ich nieplanowana przygoda rozpoczyna się na nowo.

Trailer:

Przedziwni są ci panowie. Jeden podejmuje decyzje za wszystkich, chociaż nie ma do tego predyspozycji, bo sam chciał popełnić samobójstwo. Drugi boi się zaangażowania w związku, więc wyjeżdża, żeby być jak najdalej od zobowiązań, jakie niesie ze sobą małżeństwo. Trzeci – najmłodszy, to prawdziwy lekkoduch, chodzący na boso, który nie potrafi znaleźć celu w życiu.




O\Pociag do Darjeeling



Pociąg do Darjeeling



 

Razem wyruszają w duchową podróż przez Indie, aby odnaleźć siebie. Wszystko jednak idzie nie tak jak zaplanował najstarszy z braci... a może jednak tak właśnie powinno być? Ich perypetie są zadziwiające, czasami niedorzeczne, a w ostatecznym rozrachunku ciekawe i wciągające. Widoku trzech pustych, smutnych a czasami cierpiących twarzy nie można przegapić. Film bawi i zmusza do refleksji.

Hotel Chevalier

Reżyseria: Wes Anderson
Scenariusz: Wes Anderson
Obsada: Jason Schwartzman, Natalie Portman


Hotel Chevalier


Akcja rozgrywa się w pokoju tytułowego hotelu we Francji. Jest to epilog poruszający historię miłosną oraz prolog do opowieści o podróży, która opowiedziana zostanie w filmie Pociąg do Darjeeling.

Part 1



Part 2


W tym krótkometrażowym filmie,  którego obejrzenie powinno być warunkiem wejścia na pokład Pociągu do Darjeeling Jack (Jason Schwartzman) proponuje swojej dziewczynie (Natalie Portman), że pokaże jej widok na Paryż, jaki rozciąga się z jego pokoju. Wyprowadza ją na balkon, a oczom widza ukazuje się zasłaniająca wszystko kamienica. Ta krótka scena jest niejako wykładnią poczucia humoru i wrażliwości reżysera Wesa Andersona. Albo się je kupuje, albo nie. Jeśli należycie do tej drugiej grupy, nie próbujcie rzucać wściekłymi obelgami o snobistycznym, niezrozumiałym nudziarstwie. Pociąg odjechał bez Was.


Źródło: filmweb
Zdjęcie: bsattler.com

czwartek, 28 października 2010
Ayesha Dharker

Ayesha Dharker urodziła się 16 marca 1978 roku w Bombaju. Jest córką Imtiaz Dharker, znanej poetki i twórczyni filmów dokumentalnych oraz Anila Dharker – felietonisty i redaktora. Ojciec jest z pochodzenia Indusem, natomiast matka urodziła się w Lahore, a wychowała się w Glasgow w Szkocji. Ayesha to indyjska aktorka znana głównie dzięki występowi w tamilskim filmie The Terrorist (1999), za który otrzymała nagrodę na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Kairze za najlepszy wkład artystyczny oraz nominacje do Chlotrudis Award i National Film Award dla najlepszej aktorki. Na ekranie zadebiutowała w 1989 roku w filmie Villiera Francois pt. Manika: Une vie plus tard. W swoim dorobku ma także wiele ról zagranych w brytyjskiej telewizji m.in.: Cutting It oraz Life Isn’t All Ha Ha Hee Hee, w którym wystąpiła u boku Meera Syal. Pojawiła się również w hollywoodzkich produkcjach takich jak Gwiezdne Wojny: Atak Klonów i Mistrzyni przypraw, w serialach telewizyjnych: Arabian Night oraz w musicalu Bombay Dreams na Broadway i West End. 

Ayesha Dharker

Filmografia:
2010 – Red Alert jako Radhakka
2007 – Loins of Punjabi Presents jako Opama Menon
2006 – Outsourced jako Asha Bhatawdekar
2005 – Colour Me Kubrick: A True...ish Story jako Dr Stukeley
2005 – Mistress of Spices jako Hameeda
2002 – Anita and Me jako Daljeet Kumar
2001 – Star Wars: Episode II: Attack of the Clones jako Królowa Jamilia
2000 – Mystic Masseur jako Leela
1999 – The Terrorist jako Malli
1999 – Split Wide Open jako Leela
1997 – Saaz jako Kuhu Vrundavan
1992 – City of Joy, jako Amrita H.Pal

1989 - Manika, une vie plus tard, jako Manika Kallatil


Telewizja:

Zdjęcia: files.myopera.com 

2008-2009Coronation Street jako Tara Mandal
2008 – Doctor Who jako Solana Mercurio
2005 – Waking the Dead jako Mary Sharman
2003 – Doctors jako Mina Patel
2003 – Life Isn’t Ha Ha Hee Hee jako Chila
2002 – Cutting It jako Sunni Khadir
2001 – Doctors jako Meena Chauhan
2000 – Arabian Night jako Coral Lips
1995 – A Mouthful of Sky
1991 – Misteri della giungla nera, I jako Young girl
środa, 27 października 2010
Outsourced, czyli Źródło szczęścia

Produkcja: Tom Gorai,Gwen Bialic, George Wing

Reżyseria: John Jeffcoat

Scenariusz: George Wing, John Jeffcoat
Muzyka: BC Smith
Obsada: Josh Hamilton, Ayesha Dharker, Asif Basra, Matt Smith, Sudha Shivpuri, Siddharth Jadhav

Todd Anderson (Josh Hamilton) jest jednym z pracowników dużego centrum handlowego w Seattle. Szef postanawia przenieść go setki kilometrów od domu - do biura w Indiach. Kiedy Todd przybywa do miejsca, w którym od teraz będzie musiał nie tylko pracować, ale też mieszkać i żyć, jest zupełnie zagubiony i oszołomiony niezwykłą i nową dla niego kulturą. Wkrótce jednak poznaje piękną Hinduskę – Ashę (Ayesha Dharker), która uświadamia mu, że musi nauczyć się wielu rzeczy, nie tylko o Indiach, ich mieszkańcach i kulturze, ale przede wszystkim o samym sobie.



Outsourced to przyjemny i miły w odbiorze film o zderzeniu dwóch kultur: zachodniej nastawionej na konsumpcję oraz wschodniej, w której najważniejszymi wartościami są rodzina, małżeństwo i religia. Film przedstawia również ważne ekonomiczne zagadnienie – outsourcing, który oznacza korzystanie z zasobów zewnętrznych. Tak jak pokazano to w tym filmie, najczęściej sprowadza się to do ograniczania zatrudnienia w rodzimym kraju, a przyjmowania do pracy tańszej siły roboczej w biedniejszych krajach.


Nie ma w tym filmie szybkiej akcji, niewiele się w nim dzieje, z góry wiadomo też jak się wszystko skończy, jednak poruszany temat, ciekawa gra aktorska (zwłaszcza Ayeshy Dharker), ładne zdjęcia i piękne widoki pełne autentyczności sprawiają, że Outsourced jest sympatycznym sposobem spędzenia czasu.

Opis: www.bollywoodfilms.pl
Zdjęcia: www.bollywood.pl www.royalhandmaidensociety.org

poniedziałek, 18 października 2010
"W dalekim kraju" Linda Holeman

Opowieść o miłości, stracie i odkupieniu, którą czyta się jednym tchem.

Niepokojąca, wzruszająca i wspaniała powieść kanadyjskiej pisarki o fascynującej podróży przez kręte drogi nędzy i prostytucji, tragedii i rozlewu krwi, sekretów i miłości...

Czysta przyjemność... Doskonała lektura pod każdym względem, pełna rozmachu, poruszająca i nieprzewidywalna.

Lesley Pearce

W dalekim kraju

Dla Pree Fincastle, córki zubożałych brytyjskich misjonarzy w Indiach, nie ma miejsca po ich śmierci. Samotna, pozbawiona środków do życia, wyrusza w podróż do Peszawaru na granicy z Afganistanem w nadziei, że tam uda jej się zacząć nowe życie. W mieście spotyka Kaia, starszego o sześć lat syna służącej rodziców, który był jej jedyną podoporą w młodości. To spotkanie otworzy Pree drzwi do innego świata, innego czasu, innego życia.

Bardzo dobra powieść. Poruszająca, wciągająca, prawdziwa, wzruszająca, doskonała. Warto ją przeczytać. Polecam gorąco!

Zdjęcie: swiatksiazki.pl
Treść: opis wydawcy

czwartek, 30 września 2010
"Tłumaczka snów" Chitra Banerjee Divakaruni

Rakhi, młoda malarka i matka sześcioletniej dziewczynki, z pochodzenia jest Hinduską, ale od urodzenia mieszka w Kalifornii. Wraz z przyjaciółką prowadzi sklepik-herbaciarnię, walcząc z byłym mężem o prawo opieki nad córeczką. Bezskutecznie próbuje też zgłębić tajemnicę swej matki, mającej dar objaśniania snów. Rakhi go nie odziedziczyła i pewne sprawy na zawsze muszą pozostać dla niej niedostępne. Przytłoczona brzemieniem koszmaru, który doprowadził ją do rozwodu, dopiero po śmierci matki znajduje pociechę w czytaniu pozostawionych przez nią "dzienników snu". Kiedy otwiera się przed nią zamknięta dotąd szczelnie brama do Indii, staje wobec nowego zagrożenia, które spada na nią i jej bliskich 11 września 2001 roku - tym razem musi stawić czoło rzeczywistemu koszmarowi.

"Tumaczka snów" to druga powieść Divakaruni, którą przeczytałam. Bardzo długo nie mogłam się do niej przekonać, raz nawet zaczęłam ją czytać, lecz po dosłownie paru stronach nie byłam w stanie kontynuować. Trudno jest mi powiedzieć dlaczego kilka miesięcy temu książka stanowiła dla mnie problem, podczas gdy teraz "pochłonęłam" ją w mgnieniu oka. Lektura okazała się niezwykle wciągająca i  zajmująca. Autorka pisze lekko i ciekawie, co ułatwia wejście w magiczny świat tłumaczki snów i jej córki. Bardzo podobała mi się narracja, która prowadzona jest z kilku różnych źródeł, mianowicie w trzeciej osobie jako tradycyjny obserwator oraz w pierwszej - raz mówi matka a raz córka. Zabieg ten powoduje, że czytelnik ma wrażenie, że pozostaje w ciągłym ruchu zmiennych perspektyw.   

Opis wydawnictwa
Zdjęcie: brahdelt-czytelnia.blogspot.com

1 , 2 , 3 , 4 , 5 ... 75
| < Grudzień 2017 > |
Pn Wt Śr Cz Pt So N
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Zakładki:
01. Bollywood
02. Tollywood
03. Kollywood
04. Bengal
05. Kino artystyczne z Indii
06. Kooprodukcje indyjskie
07. Hollywood z akcentem indyjskim
08. Dokument
09. Książki o Indiach/ z Indiami w tle
10. Teksty i łumaczenia piosenek
11. Bollywood-linki
12. Zdjęcia i tapety BOLLYWOOD
13. Shahrukh Khan
14. Muzyka BOLLYWOOD
15. Indie
16. Blogi o Bollywood
17. Czytane i przeglądane
18. Ważne strony