Make a promise to live a lifetime in every heartbeat
czwartek, 17 listopada 2011
Amal, czyli Rikszarz

Produkcja: David Miller, Steven Bray
Reżyseria: Richie Mehta
Scenariusz: Richie Mehta, Shaun Mehta
Muzyka: Dr. Shiva
Obsada: Rupinder Nagra, Naseeruddin Shah, Seema Biswas, Koel Purie, Vik Sahay, Roshan Seth, Tanisha Chatterjee

Amal

Biedny, ale uczciwy rikszarz Amal Kumar (Rupinder Nagra) pracuje w New Delhi i stara się, aby klienci dotarli do celu szybko i bezpiecznie. Codziennie podwozi do pracy piękną Pooję (Koel Purie), a do szkoły synka pani adwokat Sapny Agarwal (Seema Biswas). Pewien rodzaj zamieszania w jego życiu wywoła mała żebraczka Priya (Tanisha Chatterjee), którą potrącił samochód. Amal początkowo z poczucia winy, później z serca stara się pomóc dziewczynce. Pewnego dnia pomaga ekscentrycznemu starszemu człowiekowi (Naseeruddin Shah), który poruszony jego uczciwością i dobrocią postanawia odmienić jego życie, a konsekwencje tego odczuje wiele osób

Amal

Amal

Amal


Amal to film, który dodaje wiary nie tylko w istnienie reżyserów i ich ekipy, którzy potrafią stworzyć coś wartego uwagi i zachwycającego, ale również wiary w dobro i bezinteresowność drugiego człowieka. Takie filmy chciałabym zawsze oglądać, bez konieczności napotykania na bezwartościowe gnioty. Amal to przepięknie zobrazowany, idealnie zbudowany, perfekcyjnie zagrany i dopracowany w każdym szczególe film, opowiadający o człowieku dla którego w życiu najważniejsza jest ciężka i uczciwa prac oraz szacunek dla drugiego człowieka. Historia rikszarza pokazuje, że w życiu istnieje coś ważniejszego od dóbr materialnych i pieniędzy. Udowadnia, że człowiekowi szczęcie może zapewnić, nie jakby się mogło wydawać luksus i wysoka pozycja społeczna, lecz osoba, która z pozoru ma niewiele, a jednak ma najwięcej – kochające serce. Polecam bardzo gorąco.

Zdjęcia: bollywood.pl

czwartek, 27 marca 2008
The Warrior, czyli Wojownik
Wojownik to prawdziwy sukces reżyserski Asifa Kapadii. Film powstał przy współudziale Brytyjczyków, ale całość akcji rozgrywa się w pięknych sceneriach rozległych pustyń Radżastanu i potężnych Himalajów. Film opowiada historię losów brutalnego wojownika pracującego na zlecenie bezlitosnego radży. W pewnym momencie jego życia dokonuje się przełom i diametralnie się zmienia. Poniżej zamieszczam rozbudowany opis filmu.

Wojownik to opowieść o niezwykłej podróży, która rozpoczyna się w odległej, zawieszonej ponad czasem przestrzeni indyjskiej pustyni Radżastan, a kończy się wśród śniegów i dostojnych szczytów Himalajów. Opowiada o Lafcadii (Irfan Khan), przywódcy niewielkiej grupy wojowników, służących wyjątkowo okrutnemu radży (Anupam Shyam), właścicielowi kilku wiosek i obozów.



Pewnego dnia wojownicy dostają zlecenie spalenia wioski i zabicia jej mieszkańców uchylających się od terminowego opłacania podatków. Wojownicy przybywają do wsi, siejąc zniszczenie i śmierć. W samym środku krwawej jatki pod miecz Lafcadii trafia mała dziewczynka (Sunita Sharma). Lafcadia mógłby jednym ciosem pozbawiać ją życia, ale w ostatniej chwili zauważa na jej szyi naszyjnik identyczny, jaki miał jego syn Katiba (Puru Chhibber). Patrząc w oczy bezbronnego dziecka Lafcadia doznaje mistycznego widzenia. W końcu opuszcza ostrze i zostawia małą w spokoju. Wtedy też przyrzeka sobie, że już nigdy więcej nikogo nie zabije. Nie chce już więcej przelewać krwi niewinnych ludzi. Postanawia powrócić do wioski, w której się urodził i wychował, aby odnaleźć tam spokój i sens życia.







Kiedy radża dowiaduje się o dezercji swego najlepszego wojownika, wpada w furię. Wzywa zastępcę Lafcadii - Biswasa (Sheikh Annuddin), aby odnalazł i zabił zdrajcę. Grozi mu śmiercią w przypadku niewykonania rozkazu. Biswasowi nie udaje się złapać Lafcadii, ale w jego ręce wpada Katiba. Zdesperowany Biswas decyduje się na małe oszustwo. Zabija innego człowieka - podobnego do Lafcadii - i jego głowę pokazuje radży, zapewniając go, że należy ona do martwego Lafcadii. Pan każe przyprowadzić Katibę, by mógł zidentyfikować swego ojca. Katiba kłamie, a Biswas zabija chłopca, przejmując przywództwo nad wojownikami. Pozbawiony domu i rodziny Lafcadia wyrusza w drogę. Nie pozostało mu nic in
nego jak ucieczka. Stale szukają go wojownicy.



W trakcie wędrówki spotyka Riaza (Noor Mani), osierocone dziecko ulicy. Chłopak uciekł z kamieniołomów, gdzie pracował w ekstremalnie ciężkich warunkach. Riaz jest zafascynowany tajemniczym wędrowcem. Podąża za nim krok w krok, próbując dowiedzieć się, jaką skrywa tajemnicę. W tym czasie, Biswas i jego ludzie kontynuują poszukiwania Lafcadii, zabijając i niszcząc wszystko, co pojawi się na ich drodze. Mijając miasteczko, Lafcadia i Riaz spotykają niewidomą staruszkę (Damayanti Marfatia) o nadprzyrodzonych właściwościach, pielgrzymującą do Holy Lake. Dalszą podróż odbywają wspólnie na wozie zatrzymanego po drodze wędrownego kupca. Gdy docierają do wioski, na Lafcadię czekają wojownicy [www.filmweb.pl]
.





Pod względem wizualnym Wojownik jest bardzo pięknym filmem, a efekt ten potęgowany jest dodatkowo nastrojową i wnikającą w duszę muzyką. W całym filmie pada niewiele słów, ale te z kolei oddają sedno każdej zaistniałej sytuacji. Najważniejszym elementem filmu oczywiście jest obraz, wspaniełe zdjęcia niesamowitych krajobrazów oraz ujęcia i zbliżenia bohaterów. Miejscami akcja nabiera szybszego tempa, co tworzy niepowtarzalny klimat filmu. Wszystko tworzy spójną całość i niewątpliwie pozostawia niezatarte wspomnienie po skończonym seansie. Dodatkowo jestem zachwycona wspaniałym występem Irfana Khana, odtwórcy głównej roli. Nie można również odmówić dużych zasług pozostałym aktorom, jednak to właśnie Irfan wywarł na mnie olbrzymie wrażenie, ponieważ dzięki niemu nie można przejść obok tego filmu obojętnie. Gorąco polecam.

czwartek, 24 stycznia 2008
Trylogia Żywiołów - reż. Deepa Mehta

Fire, Earth i Water popularnie nazywane są Trylogią Żywiołów. Każdy z tych trzech filmów opowiada inną historię. Historię niezwykłą, wstrząsającą, prawdziwą i emocjonującą.


Zwyczajna rodzina
Dwóch mężów
Dwie żony
A pod powierzchnią
Palący sekret
FIRE


Zanim Chuyia mogła zapamiętać
Tradycja uczyniła z niej pannę młodą
Zanim skończyła osiem lat
Przeznaczenie uczyniło z niej wdowę
Zamin mogła zaprotestować
Religijne prawo uczyniło z niej wyrzutka
WATER

Kiedy miłość nie zna granic
Kiedy przyjaciel zmienia się we wroga
Miłość niszczy
Niewinność zawodzi
Zazdrość nie zna ograniczeń
EARTH



Fire mówi o głębokiej więzi, jak a rodzi się między dwiema zamężnymi kobietami. Żyjąc w świecie zdominowanym przez mężczyzn, Radha i Sita odnajdują w sobie wielkie pokłady miłości, czułości, zrozumienia i empatii, które ofiarowują sobie nawzajem. Jest to niewiarygodnie odważny film, przełamujący stereotypy zachowań i udowadniający, że życie w nieszczęśliwym związku, w rodzinie trawionej przez problemy, z którymi jej członkowie nawet nie próbują walczyć, nie może przynieść spełnienia i radości. Nic więc dziwnego, że między dwiema bohaterkami filmu, które gdyby były słabe i poddały się monotonii codzienności, kiełkuje i rozwija się wspaniały rodzaj więzi dostarczający im sensu życia. Film ten został negatywnie przyjęty w Indiach i w dniu premiery w proteście przeciwko homoseksualnej tematyce Hindusi niszczyli kina. Fire został przez cenzorów i władze uznany za amoralny, a następnie wycofany z dystrybucji i zakazany w Indiach. Ja natomiast bardzo się cieszę, że miałam okazję go zobaczyć i wystawiam mu najwyższą ocenę.



Druga część trylogii, Earth, opowiada o straszliwych kosztach, jakie musieli ponieść mieszkańcy Indii w wyniku rozpadu kraju na Indie i Pakistan w 1947 roku. Wydawać by się mogło, że żyjący obok siebie przez lata panowania brytyjskiego wyznawcy różnych religii, ucieszą się z wyzwolenia ojczyzny i będą nadal pozostaną w przyjaznych stosunkach. Historia pokazuje, ze nie ma bardziej mylnego stwierdzenia, a film jest wspaniałym tego obrazem. Ukazuje ludzkie postawy owładnięte chęcią zemsty, która rodzi przemoc, brutalność i nienawiść. Muszę wspomnieć, że podobnie jak ten niechlubny okres w dziejach współczesnego Hindustanu jest porażający, tak też film bardzo realistycznie i dosadnie oddaje klimat tamtych wydarzeń, podkreślony dodatkowo za pomocą kontrastowego zestawienia niewinności dziecka i podłości dorosłego. Dlatego Earth nie nadaje się do oglądania przez wszystkich.



Water to opowieść o losach hinduskich wdów, które według świętych pism po śmierci męża mają do wyboru trzy drogi: mogą spłonąć na stosie razem z mężem (tzw. sati – został w Indiach zakazany), wieść żywot w samozaprzeczeniu albo, jeśli rodzina się zgodzi, wyjść za mąż za młodszego brata meża. W tym przypadku ukazany został obraz życia wdów, które opuszczają rodziny i udają się do świętego miasta Varanasi, by tam spędzić resztę swojego życia w odosobnieniu i pokorze, a w rzeczywistości w ogromnej nędzy, poniżeniu i opuszczeniu. Deepa Mehta w jednej historii skupiła wiele problemów: małżeństwo dzieci, brak wolności wyboru partnera, osunięcie wdów od życia społecznego, przyzwolenie do prostytucji oraz przekonanie, że przyjście na świat jako kobieta jest karą za winy popełnione w poprzednim wcieleniu. Jest to niezwykle wstrząsający, wywołujący wzruszenie i budzący sprzeciw wobec takiego postępowania obraz.



Wszystkie części trylogii mino, że opowiadają różne historie, mają wiele wspólnych cech. Przede wszystkim muszę wymienić w tym miejscu wspaniały nastrój, zdjęcia, subtelną muzykę i rewelacyjną grę aktorów. Szczególnie podobał mi się sposób przedstawienia postaci, bez wyróżniania i wysuwania jednej na główny plan, ponieważ wszystkie wątki są równie ważne i istotne.

Nie ulega wątpliwości, że aby powstały tak wyśmienite filmy, reżyserka musi posiadać ogromny talent, bo w przeciwieństwie do tworzenia typowych historii miłosnych charakterystycznych dla Bollywood, produkcja tak złożonych i poruszających trudne tematy opowieści wymaga wielkich umiejętności oraz wybitnego poczucia smaku i estetyki.

f


Reżyserka i scenarzystka Deepa Mehta pochodzi z Indii, ale w 1973 roku wyemigrowała do Kanady. Nie zerwała jednak kontaktów z krajem i często problemy dotyczące ojczyzny pojawiają się w jej filmach. Deepa należy do grona najodważniejszych współczesnych reżyserów. Z powodu jej filmów wybuchały w Indiach zamieszki, nawet tuż po rozpoczęciu zdjęć, ponieważ Mehta stawia bardzo trudne pytania. W kraju, w którym film jest w centrum życia społecznego w stopniu nie spotykanym nigdzie indziej, a kina są „świątyniami”, dla wielu kręgów tego wciąż w znacznej mierze tradycyjnego społeczeństwa, są to pytania nie do wytrzymania. Deepa Mehta stawia też wymagania Indiom – pragnie, żeby się zmieniły oraz żeby tradycja nie była już nigdy więzieniem człowieka.

Treść i trailer filmu Fire
Treść i trailer filmu Earth
Treść i trailer filmu Water

Życoirys reżyserki - fragment artykułu p.Pietrzaka
Zdjęcia: bhuvan.blox.pl www.filmeducation.org www.wsws.org www.kinoheute.at rebirthofreason.com
.

czwartek, 20 września 2007
Life in a...Metro, czyli poszukiwania miłości
Life in a... Metro jest jednym z najlepszych filmów jakie kiedykolwiek widziałam i nie mam tutaj na myśli tylko produkcje z Bombaju, lecz wszystkie filmy powstające na świecie, a które miałam przyjemność zobaczyć. Nie będę go zachwalać, ponieważ wszycy, którzy go widzieli na pewno mają takie samo zdanie, a ci, którzy jeszcze nie oglądali, jestem pewna, że po nadrobieniu zaległości będą podzielać moje zdanie. Powiem krótko, że takiej produkcji reżyserzy z Zachodu i z innych krajów mogą tylko pozazdrościć. Ode mnie Life in a... Metro otrzymuje najwyższą ocenę.





"Człowiek szuka miłości, bo w głębi serca wie, że tylko miłość może uczynić go szczęśliwym." Te słowa idealnie nadają się na motto filmu. Opowiada on o poszukiwaniu miłości, a także o wszystkich innych uczuciach, które jej towarzyszą: zazdrości, nienawiści, chciwości, niepewności oraz pożądaniu, szczęściu, spełnieniu i radości.

Podczas dwóch godzin całkowicie angażujemy się i wczuwamy w sytuacje bohaterów, których postępowanie i podejmowane decyzje wpływają na ich życie i życie ich bliskich i znajomych. Czy nie taka jest właśnie rzeczywistość?





Film jest wielkim dziełem. Jak dla mnie wszystkie jego aspekty są idealne, wspaniałe i genialne! Nic więcej nie dodam. Musicie sami
się przekonać! Mogę go bez wahania polecić również tym osobom, które nie interesują się Bollywood, a nawet od niego stronią. Naprawdę warto!!!

Treść i trailer filmu Life in a... Metro

Zdjęcia: indiafm.com


| < Sierpień 2017 > |
Pn Wt Śr Cz Pt So N
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31      
Zakładki:
01. Bollywood
02. Tollywood
03. Kollywood
04. Bengal
05. Kino artystyczne z Indii
06. Kooprodukcje indyjskie
07. Hollywood z akcentem indyjskim
08. Dokument
09. Książki o Indiach/ z Indiami w tle
10. Teksty i łumaczenia piosenek
11. Bollywood-linki
12. Zdjęcia i tapety BOLLYWOOD
13. Shahrukh Khan
14. Muzyka BOLLYWOOD
15. Indie
16. Blogi o Bollywood
17. Czytane i przeglądane
18. Ważne strony
Kontakt: pheobe6@interia.pl